ZOBRAZIŤ OBSAH
PRETEK 24 HODÍN LE MANS

24 hodín Le Mans:
Tím Peugeot TotalEnergies na štarte "LE MANS"!

 

Je to svätý grál pre každého nadšenca motoristického športu s nádychom osobných emócií.

 

  • Preteky sa začnú v sobotu 14. júna o 16:00 a odmávne ich tenisová legenda Roger Federer.
  • Tím Peugeot TotalEnergies nastúpi na 93. ročník pretekov 24 hodín Le Mans s dvoma vozidlami PEUGEOT 9X8: #93 pre Di Resta/Jensen/Vergne a #94 pre Duval/Jakobsen/Vandoorne.
  • Na okruhu 24 hodín (13 626 km) sa očakáva viac ako 300 000 divákov, ktorí budú svedkami najkrajších a najnáročnejších motoristických pretekov na svete.
  • Tím Peugeot TotalEnergies súťaží vo svojich tretích pretekoch 24 hodín Le Mans od návratu k vytrvalostným pretekom a dúfa v silný výsledok v tomto ročníku 2025.

 

Tím Peugeot TotalEnergies nastúpi na 93. ročník pretekov 24 hodín Le Mans s dvoma vozidlami Peugeot 9X8, ktoré sľubujú vzrušujúce preteky s 21 hyperautami súperiacimi o miesto na stupňoch víťazov.

Rovnako ako počas celej sezóny 2025 FIA WEC, aj PEUGEOT 9X8 #93 budú jazdiť Paul Di Resta, Mikkel Jensen a Jean-Eric Vergne. .

O #94 sa podelia Loïc Duval, Malthe Jakobsen a Stoffel Vandoorne. Po minuloročnom objavení PEUGEOT 9X8 na Rookie Test v Bahrajne bude Théo Pourchaire slúžiť ako testovací jazdec tímu Peugeot TotalEnergies.

 

"Robíme pokroky," hovorí Jean-Marc Finot, senior viceprezident Stellantis Motorsport. "Naše posledné preteky na Spa-Francorchamps boli veľmi povzbudzujúce so spoľahlivým a konkurencieschopným autom v kvalifikácii a na začiatku pretekov. Pre tím bolo veľmi obohacujúce bojovať medzi najlepšími. To je dobré znamenie pre Le Mans, pretože SPA a okruh 24 hodín zdieľajú určité podobnosti."

 

"Áno, sme na vzostupnej trajektórii," potvrdzuje Olivier Jansonnie, technický riaditeľ Peugeot Sport. "V Katare sme mali slušné preteky napriek nešťastiu. V Imole našu prípravu narušilo počasie, čo sťažilo víkend. V SPA sme umiestnili obe autá do Hyperpole a v prvej tretine pretekov sme súťažili o TOP 5."

Príprava na 24 hodín Le Mans sa začína hneď po skončení predchádzajúceho ročníka. Pri svojej tretej po sebe idúcej účasti od návratu do Endurance prichádza tím Peugeot TotalEnergies do Le Mans oveľa lepšie pripravený a sebavedomejší.

 

"Príprava na Le Mans zahŕňa mechanickú validáciu (spoľahlivosť), ktorú sme začali začiatkom minulého decembra, tréningy vývoja výkonu začiatkom tohto roka a športovú prípravu," pokračuje Jansonnie.

 

 "Le Mans sú veľmi špecifické preteky s jedinečným súborom pravidiel... V roku 2024 podmienky neboli priaznivé. Urobili sme príliš veľa chýb počas Safety Cars, Slow Zones atď., čo viedlo k penalizáciám. Od minuloročných pretekov sme veľ vecí prehodnotili a pracovali  sme na všetkých týchto bodoch. Sú to detaily, ale vzhľadom na prudké tempo a konkurencieschopnosť sú rozhodujúce."

Pre francúzsku automobilovú značku PEUGEOT sú preteky 24 hodín Le Mans významnou udalosťou sezóny.

 

"Z hľadiska sledovanosti na domácom trhu sú porovnateľné s olympijskými hrami alebo Majstrovstvami sveta vo futbale," poznamenáva Jean-Marc Finot. " A Le Mans je náš trh. Štatisticky 20 % divákov prichádza do Le Mans v PEUGEOTE!"

 

PEUGEOT sa teší obrovskej podpore fanúšikov. 

 

"Mali by ste počuť jasot na námestí Place de la République, keď sa vozidlá PEUGEOT 9X8 vykladajú na technickú kontrolu. Dlhujeme im, aby sme zo seba vydali to najlepšie. Peugeot už zažiaril v Le Mans, ale s menšou konkurenciou. Dnes, s ôsmimi veľmi konkurencieschopnými výrobcami, je to oveľa ťažšie. Ale ako vyzývatelia podstúpime všetko riziko, aby sme dosiahli silný výsledok. Ak nie sme v top 10, budeme sklamaní. Aj keď sa snažíme dostať na stupne víťazov, umiestnenie v top 5 by nás veľmi potešilo!" uzatvára Jean-Marc Finot.

 

Program 24 hodín Le Mans 2025 je nabitý. Po tradičnej technickej prezentácii v centre Le Mans (6. – 7. júna) vyrazí PEUGEOT 9X8 na trať v nedeľu 8. júna na testovací deň (šesť hodín jazdy). 

Na okruh s dĺžkou 13,626 km sa vrátia v stredu večer 11. júna na voľný tréning a kvalifikáciu. Nasledujúci deň bude 15 najlepších Hyperšportov súťažiť v Hyperpole 1 (20 minút), pričom najlepších 10 postúpi na Hyperpole 2 (15 minút). Preteky sa začnú v sobotu 14. júna o 16:00 a odmávne ich tenisová legenda Roger Federer.

 

 

Tri otázky pre Oliviera Jansonnieho, technického riaditeľa Peugeot Sport

 

1.Čím je 24-hodinový okruh výnimočný?

"Okrem svojej dĺžky (13,626 km) je to veľmi rýchla trať, pričom Hypercars dosahujú priemernú rýchlosť cez 230 km/h a dosahujú maximálnu rýchlosť okolo 340 km/h.

Zákruty ako Porsche Curves, Indianapolis a Tertre Rouge sú rozhodujúce pre dobré kolo. Je to nestály okruh, ktorý využíva viac ako päť kilometrov štátnej cesty. Povrch sa v jednotlivých častiach líši, pričom niektoré boli novo vytvorené. Trať sa môže meniť medzi testovacím dňom a pretekmi – alebo dokonca počas pretekov – najmä za nepredvídateľného počasia. Takže nikdy nejazdíte na tej istej trati dvakrát. Pre jazdcov je to pomerne ľahké zapamätať si a trénujú na simulátoroch a pred pretekmi získajú dostatok času na trati."

 

2.Ako sa pripravujú mechanici, technici a inžinieri?

"Sezóna WEC je taká intenzívna, že pred Le Mans nepotrebujeme špecifické budovanie tímu. Spolupracujeme už od Kataru a tím je úzko prepojený. Le Mans má však svoje zvláštnosti – ako napríklad rozloženie boxov pre zastávky v boxoch – takže to nacvičíme na mieste. Jasná myseľ a odpočinok sú rozhodujúce pre udržanie ostrosti. Teraz sme oveľa lepšie organizovaní na zvládanie únavy ako v roku 2023. To je v Le Mans kľúčové."

 

3.Čo znamená Le Mans pre tím Peugeot TotalEnergies?

"Pre nás sú to preteky roka – nesmieme si ich nechať ujsť. V roku 2023 sme nemali žiadne skúsenosti. Dnes máme odpovede na problémy, ktorým sme čelili pred dvoma rokmi. Minulý rok boli podmienky hrozné a naše stratégie zlyhali a navyše nám chýbalo tempo. Tohtoročným cieľom je podať čo najlepší výkon a predovšetkým neľutovať."

 

Tri otázky pre Jeana-Marca Finota, senior viceprezidenta Stellantis Motorsport

 

Ako prežívate týždeň Le Mans ako šéf tímu?

"Povedal by som, že nemôžete byť príliš citliví na tlak. Môže sa stať toľko vecí – môže vzniknúť toľko problémov. Prvý rok som sledoval palubné kolo s Loïcom a pomyslel som si: "V žiadnom prípade toto auto nevydrží 24 hodín." Piatok večer som strávil tvorbou zoznamu všetkého, čo by sa mohlo zlomiť. Stal som sa paranoidným! Napriek tomu naše vozidlá PEUGEOT 9X8 preteky vždy dokončili..."

 

Čo pre vás osobne znamená 24 hodín?

"Je to neuveriteľný technický skúšobný priestor a test prevádzkovej dokonalosti, kde najmenší detail môže spôsobiť športovú katastrofu. Je to tiež ľudské dobrodružstvo – plné emócií a neuveriteľného odhodlania. Je to svätý grál pre každého nadšenca motoristického športu s nádychom osobných emócií. V roku 1955, v roku tragédie, bol môj otec v Le Mans. Presunul sa do tieňa za tribúnu – našťastie. Môj starý otec počul o tragédii v rádiu, vypol ho a nepovedal to rodine, kým môj otec neprišiel domov v nedeľu večer... Priviedol som ho späť do Le Mans v roku 1981, keď som získal vodičský preukaz. Bol som v Le Mans 30 až 35-krát ako divák. Trvalo mi 40 rokov, kým som prešiel od spánku na parkovisku k riadeniu tohto úžasného tímu Peugeot TotalEnergies v padoku!"

 

Aké sú ciele tímu Peugeot TotalEnergies?

"Pohnúť a inšpirovať fanúšikov PEUGEOT – to je kľúčové. Vidieť vlnu fanúšikov na tribúnach pri jazde PEUGEOT 9X8 je veľmi obohacujúce! Aj keď fanúšikovia milujú galantných outsiderov, urobíme všetko, čo je v našich silách, aby sme dosiahli silný výsledok na 24 hodín Le Mans."

 

Paul Di Resta (PEUGEOT 9X8 #93, 7. účasť)

"Myslím si, že v tejto sezóne neboli žiadne prekvapenia. Stále nám chýba výkon, aj keď v Spa-Francorchamps sme videli, že môžeme konkurovať najlepším. Tím urobil veľké prevádzkové pokroky a musíme pokračovať. Očakávame ťažké Le Mans proti silným súperom. Minulý rok bolo počasie zložité a rýchlo sme zaostávali, pretože sme sa nemohli vrátiť do vedúceho kola kvôli nedostatočnému výkonu. Milujem týždeň Le Mans – atmosféru, fanúšikov – každému to dáva dobrú náladu a budeme potrebovať túto podporu!"

 

Mikkel Jensen (PEUGEOT 9X8 #93, 6. účasť)

"Zlepšili sme náš výkon medzi Katarom a Spa-Francorchamps. Na začiatku sezóny sme neboli odmenení, ale mali sme tempo v top 5. To je dobré znamenie pre Le Mans. Nikdy neviete, čo tu môžete očakávať – sú to také jedinečné preteky. Mojím cieľom sú čisté preteky bez chýb a penált a dobehnúť do cieľa. V Le Mans som debutoval v roku 2020 v LMP2 s tímovým kolegom JEV. Vždy som tu pretekal s prototypmi – toto je môj tretíkrát s PEUGEOTOM. Týždeň v Le Mans je samozrejme dlhý, ale atmosféra je neuveriteľná. Je to vyčerpávajúce, ale také dobré!"

 

Jean-Eric Vergne (PEUGEOT 9X8 #93, 7. účasť)

"Ťažký začiatok sezóny, ale urobili sme pokrok – nízky výkon v Katare, trochu viac v Imole a ešte viac v Spa s dobrou kvalifikáciou a bojom o pódium. To pomáha morálke v Le Mans. Mojím osobným cieľom je perfektný víkend – dobrá kvalifikácia, žiadne chyby v pretekoch. Ak sa vyhnete chybám a zostanete vo vedúcom kole, môže sa stať čokoľvek. S mojím duálnym programom WEC/Formula E som prešiel z Monaka do kúpeľov, simulátora, Tokia, simulátora, Šanghaja a teraz Le Mans! Nebojím sa týždňa Le Mans! Moja láska k týmto pretekom začala v 15 rokoch, keď som absolvoval svoj prvý test F4 na okruhu Bugatti. Predstavoval som si plné tribúny a špičkových svetových výrobcov... Odvtedy som tu vždy chcel pretekať – a vyhrať to."

 

Loïc Duval (PEUGEOT 9X8 #94, 13. účasť)

"V Katare sme nezačali rok 2025 tak, ako sme dúfali, ale dohnali sme si to v Imole a Spa. Spa bolo frustrujúce – mohli sme mať obe autá v top 5, možno jedno na stupňoch víťazov. Vďaka spoľahlivosti sme mali dve slušné umiestnenia v Le Mans. Teraz musíme pridať výkon, ktorý sme videli

v posledných kolách. Ak skombinujeme oboje a vyhneme sa chybám, môžeme sa zamerať na top 5. Mám malý rituál Le Mans – opustiť trať, aby som sa najedol vonku, aby som si oddýchol od chaosu... čo aj tak milujem!"

 

Malthe Jakobsen (PEUGEOT 9X8 #94, 3. účasť)

"Príchod do PEUGEOTU na začiatku sezóny bol veľmi náročný s veľkým tlakom, ale tím mi pomohol cítiť sa ako doma. Naším cieľom pre Le Mans sú najlepšie možné preteky. Vieme, že to bude ťažké, ale máme spoľahlivé auto a dúfam, že oba PEUGEOT 9X8 môžu mať skvelé preteky. Prvýkrát som prišiel do Le Mans v roku 2010 s otcom – mal som šesť rokov. O desať rokov neskôr som pretekal

v Road to Le Mans. V roku 2023 som debutoval na 24-hodinovom kole s druhým miestom v LMP2. Týždeň je dlhý, ale som stále mladý a v úžase z týchto pretekov a ich atmosféry. Nemôžem sa dočkať, až začnem v Hypercare."

 

Stoffel Vandoorne (PEUGEOT 9X8 #94, 4. účasť)

"Náš začiatok sezóny bol trochu drsný – nesplnili sme očakávania. Konkurencia je však neuveriteľne tesná a dosiahnuť dobrý výsledok WEC je ťažšie ako kedykoľvek predtým. Mali sme smolu a nedostatok výkonu, ale ukázali sme solídny pokrok. Naším cieľom pre Le Mans je udržať si túto dynamiku a mať preteky bez chýb. To je kľúč k dobrému výsledku. Osobne som mal pódiové umiestnenia v LMP1 (2019) a LMP2 (2022) – skvelé spomienky. Milujem tieto preteky. Je to najväčšia výzva pre tímy a jazdcov. Týždeň je vyčerpávajúci s náročným programom. Musíte zostať sústredení a využiť všetky prestoje na odpočinok."

 

 

EXPERIENCE/SKÚSENOSŤ:

 

Záruka zákazníka PLEASURE a EASY

 

So 100 % elektrickým vozidlom je zákaznícka skúsenosť viac ako kedykoľvek predtým kľúčom k úspechu. V spoločnosti PEUGEOT je elektrický zážitok navrhnutý tak, aby bol príjemný

a jednoduchý.

 

Príjemná je dynamika, agilita, odozva a výkon, ktoré ponúkajú všetky 100 % elektrické vozidlá PEUGEOT.

Jednoduchá je schopnosť PEUGEOT prekonať hlavné prekážky, ktoré identifikovali zákazníci: dojazd, nabíjanie, dostupnosť a spoľahlivosť:

  • Dojazd: S elektrickým dojazdom až 700 km ponúka PEUGEOT upokojujúcu reakciu na prekonanie úzkosti z elektrického dojazdu.
  • PEUGEOT ELECTRIC PROMISE ponúka riešenie, ktoré zákazníkov ubezpečí o nabíjaní a spoľahlivosti.
  • Záruka 8 rokov / 160 000 km na vozidlo vďaka programu Allure Care, najlepšiemu krytiu v Európe.
  • Záruka na batériu 8 rokov / 160 000 km
  • Súčasťou balenia je wall box na domáce nabíjanie.
  • F2M Charge pass, ktorý poskytuje prístup k takmer miliónu nabíjacích staníc Free2Move po celej Európe.
  • PEUGEOT tiež ponúka celý rad dostupných finančných riešení na rôznych trhoch.

 

EDUCATION/VZDELÁVANIE:

 

PEUGEOT posilňuje svoj záväzok s Born Free a Under The Pole

 

PEUGEOT sa zaviazal podporovať vzdelávacie projekty so združeniami, ktoré podporujú ochranu životného prostredia.

 

Ako oficiálny vzdelávací partner pre Born Free PEUGEOT zdôrazňuje svoj záväzok k udržateľnosti a ochrane voľne žijúcich živočíchov, podporovaný financovaním, podporou vozidiel a pokračujúcim úsilím o získavanie finančných prostriedkov.

 

Born Free sa dostal do centra pozornosti na autosalóne v Paríži v roku 2024 spustením digitálnej kampane "Powered by Lions", ktorej cieľom je zvýšiť povedomie o ochrane voľne žijúcich živočíchov. Táto inovatívna iniciatíva v celom Paríži premenila nabíjacie stanice pre elektromobily na sochy levov, každá symbolizuje leva zachráneného spoločnosťou Born Free a obsahuje QR kód na dary.

 

V roku 2025 pôjde PEUGEOT ešte o krok ďalej, tentoraz v teréne, a poskytne Born Free pickupy PEUGEOT Landtrek, aby pomohol združeniu v jeho práci v Kenya Feline Sanctuary.

 

Rok 2024 bol tiež rokom, v ktorom sa PEUGEOT stal oficiálnym vzdelávacím partnerom programu Under The Pole , ktorého cieľom je prispieť k lepšiemu poznaniu a ochrane oceánov.

 

PEUGEOT sa konkrétne zaviazal v rámci partmertsva so spoločnosťou UNDER THE POLE spoluvytvárať vzdelávací obsah, organizovaním spoločných prezentácií na odborných podujatiach v automobilovom, potápačskom a vedeckom výskume a poskytovaním vozidiel na uľahčenie logistiky asociácie.

 

ENVIRONEMENT/ŽIVOTNÉ PROSTREDIE:

 

Komplexný udržateľný prístup s ohľadom na budúce generácie.

 

François Gemenne, známy výskumník, uznávaný za svoju prácu v oblasti zmeny klímy, prispel k tretiemu vydaniu E-LION DAY, aby hovoril o svojej vízii budúcnosti elektrickej mobility. Tento rok Generácia Alfa (deti narodené po roku 2010) položila dôležité a populárne otázky o elektromobiloch.

 

PEUGEOT je odhodlaný prispieť k hľadaniu riešení pre udržateľnejšiu budúcnosť, pre nás všetkých, v súlade s cieľom STELLANTIS dosiahnuť cieľ nulových emisií uhlíka.

 

Elektrifikácia vozidiel je kľúčovým prvkom, ale len časťou plánu na dosiahnutie nulových emisií uhlíka. Prístup PEUGEOT zahŕňa aj prijatie udržateľných priemyselných metód a materiálov pri výrobe našich produktov. Továrne spotrebúvajú menej energie a prírodných zdrojov, pričom postupne prechádzajú na obnoviteľné zdroje energie. PEUGEOT v súčasnosti využíva 60 % dekarbonizovanej elektrickej energie v našich závodoch Stellantis s cieľom dosiahnuť do roku 2030 100 %.

 

Nový PEUGEOT E-3008 je symbolom nových udržateľných postupov. V súčasnosti je 85 % materiálov použitých pri výrobe PEUGEOT E-3008 recyklovateľných. 

40 % hmotnosti palubnej dosky a hmotnosti koberca je vyrobených z recyklovaných materiálov.

PEUGEOT E-3008 obsahuje celkovo 24 % recyklovaných materiálov.

 

"Najnovšie vydanie E-LION DAY stavia 5 E do centra svojej stratégie. Jasnou víziou Alaina Faveyho je viesť značku na jej trajektórii smerom k uhlíkovej nule.

 

Alain Favey vyhlásil:

" Stať sa generálnym riaditeľom značky PEUGEOT mi  dáva veľkú hrdosť, ale aj silný zmysel pre zodpovednosť. Značka je silná, zostava je kompletná, s jedinečnou kombináciou elektrických, hybridných a plug-in hybridných modelov na rovnakých platformách.  Sme presvedčení, že máme všetky prostriedky na to, aby sme uspeli a prispeli k udržateľnej budúcnosti pre budúcu generáciu."