Špeciálny projekt:
Ako jazdiť komfortne a úsporne s novým hybridným motorom 48 V ?
Špeciálny projekt:
Ako jazdiť komfortne a úsporne s novým hybridným motorom 48 V ?
Značka PEUGEOT vybavila všetky svoje modely novým hybridným motorom 48V.
Urobili sme pokus a zapožičali sme PEUGOT 3008 1,2 Hybrid 107 kW (145 k) nášmu dlhoročnému kolegovi a technickému expertovi Martinovi Debnárovi s cieľom dosiahnutia čo najlepšej spotreby na našom novinárskom aute.
Výsledkom tohto pokusu bola priemerná spotreba na modeli Peugeot 3008 mild-hybrid 5,9 L/100 km v podmienkach mestského okruhu a počas mrazivých dní.
Len pre porovnanie: s porovnateľným vozidlom bez pohonu mild-hybrid v takomto istom profile jazdy a v podobných klimatických podmienkach dosiahol spotrebu 7,0 až 7,2 L/100 km, čo v praxi znamená vyššiu priemernú spotrebu voči novému Peugeot 3008 mild-hybrid o približne až 1 L na každých 100 km.
Martin : „Nakoľko som už dlhšiu dobu prívržencom ekonomickej a úspornej jazdy, cieľom môjho krátkodobého testovania vozidla Peugeot 3008 mild-hybrid bolo dosiahnutie čo najnižšej spotreby paliva v reálnej cestnej premávke.
Hneď na začiatku musím skonštatovať, že to bol môj prvý praktický kontakt s technológiou mild-hybrid na cestách. Čo sa týka veľkosti a druhu vozidla, doposiaľ som jazdil s porovnateľnými vozidlami výrobcu Stellantis, ale vybavenými iba so spaľovacím benzínovým motorom rovnakého objemu a osem stupňovou automatickou adaptívnou prevodovkou s hydrodynamickým meničom. Takže som bol zvedavý na prínos tejto inovatívnej technológie z pohľadu spotreby paliva v mojom zvyčajnom jazdnom profile.„
TECHNICKÉ PODMIENKY POĆAS TESTU
- Reálna prevádzka – prímestský rovinatý región okolia centra BA a diaľnica R7
- Dĺžka testu – 2 mesiace ( polovica decembra do polovice februára tohto roku)
- Počasie – suché , mrazivé
- Celkom najazdené : 1539 km
- Priemerná rýchlosť 29 km/h, pracovné dni krátke vzdialenosti 20 až 30 km s prestávkami , víkendy jazdy do vzdialenosti 10 km za deň s častými studenými štartmi.
- Počas testu bolo auto parkované v garáži
Martin : „Testovacie jazdy s vozidlom som prevažne absolvoval na cestách v typicky prímestskom rovinatom regióne okolia a centra Bratislavy a na diaľnici R7. Z vozidlom som mal možnosť jazdiť dva mesiace, od polovice decembra minulého roku do polovice februára tohto roku, kedy v danom regióne prevládalo prevažne suché, no nevľúdne mrazivé počasie. Za dané obdobie som s vozidlom prešiel vzdialenosť 1539 km, s priemernou rýchlosťou 29 km/h, nakoľko to boli v pracovných dňoch prevažne iba kratšie jazdy do vzdialenosti 20 až 30 km s prestávkami a počas víkendov len krátke jazdy do vzdialenosti 10 km za deň s častými studenými štartmi. Počas testovania som vozidlo parkoval v garáži. „
Značka PEUGEOT vybavila všetky svoje modely novým hybridným motorom 48V.
Urobili sme pokus a zapožičali sme PEUGOT 3008 1,2 Hybrid 107 kW (145 k) nášmu dlhoročnému kolegovi a technickému expertovi Martinovi Debnárovi s cieľom dosiahnutia čo najlepšej spotreby na našom novinárskom aute.
Výsledkom tohto pokusu bola priemerná spotreba na modeli Peugeot 3008 mild-hybrid 5,9 L/100 km v podmienkach mestského okruhu a počas mrazivých dní.
Len pre porovnanie: s porovnateľným vozidlom bez pohonu mild-hybrid v takomto istom profile jazdy a v podobných klimatických podmienkach dosiahol spotrebu 7,0 až 7,2 L/100 km, čo v praxi znamená vyššiu priemernú spotrebu voči novému Peugeot 3008 mild-hybrid o približne až 1 L na každých 100 km.
Martin : „Nakoľko som už dlhšiu dobu prívržencom ekonomickej a úspornej jazdy, cieľom môjho krátkodobého testovania vozidla Peugeot 3008 mild-hybrid bolo dosiahnutie čo najnižšej spotreby paliva v reálnej cestnej premávke.
Hneď na začiatku musím skonštatovať, že to bol môj prvý praktický kontakt s technológiou mild-hybrid na cestách. Čo sa týka veľkosti a druhu vozidla, doposiaľ som jazdil s porovnateľnými vozidlami výrobcu Stellantis, ale vybavenými iba so spaľovacím benzínovým motorom rovnakého objemu a osem stupňovou automatickou adaptívnou prevodovkou s hydrodynamickým meničom. Takže som bol zvedavý na prínos tejto inovatívnej technológie z pohľadu spotreby paliva v mojom zvyčajnom jazdnom profile.„
TECHNICKÉ PODMIENKY POĆAS TESTU
- Reálna prevádzka – prímestský rovinatý región okolia centra BA a diaľnica R7
- Dĺžka testu – 2 mesiace ( polovica decembra do polovice februára tohto roku)
- Počasie – suché , mrazivé
- Celkom najazdené : 1539 km
- Priemerná rýchlosť 29 km/h, pracovné dni krátke vzdialenosti 20 až 30 km s prestávkami , víkendy jazdy do vzdialenosti 10 km za deň s častými studenými štartmi.
- Počas testu bolo auto parkované v garáži
Martin : „Testovacie jazdy s vozidlom som prevažne absolvoval na cestách v typicky prímestskom rovinatom regióne okolia a centra Bratislavy a na diaľnici R7. Z vozidlom som mal možnosť jazdiť dva mesiace, od polovice decembra minulého roku do polovice februára tohto roku, kedy v danom regióne prevládalo prevažne suché, no nevľúdne mrazivé počasie. Za dané obdobie som s vozidlom prešiel vzdialenosť 1539 km, s priemernou rýchlosťou 29 km/h, nakoľko to boli v pracovných dňoch prevažne iba kratšie jazdy do vzdialenosti 20 až 30 km s prestávkami a počas víkendov len krátke jazdy do vzdialenosti 10 km za deň s častými studenými štartmi. Počas testovania som vozidlo parkoval v garáži. „
1. Aktívne využívanie plne automatického štandardného módu radenia prevodových stupňov
2. Aktívne využívať manuálne radenie pomocou tlačidiel na volante pri rozjazdoch na pohon so spaľovacím motorom NAJMA PRI RADENÍ 2.PREVODOVÉHO STUPŃA, aby sa motor zbytočne nevytáčal do vyšších otáčok
3. Veľmi citlivo narábať s pedálom akcelerácie, aby sa zapol EV režim
Martin : „Zapojiť EV režim jazdy som mal sprvoti aj problém, nakoľko som bol z predošlých klasických vozidiel navyknutý používať manuálne radenie, čo však v týchto situáciách pri danom vozidle bolo kontraproduktívne, nakoľko elektronický systém radenia vozidla je fabricky nastavený tak, že v takomto prípade po zatlačení tlačidla manuálneho radenia na volante automaticky vyraďoval čisto elektrický pohon a zbytočne dával do činnosti spaľovací motor vozidla, a to aj pri malých plazivých rýchlostiach. Išlo v podstate o podobnú odozvu systému radenia rýchlostí vozidla, ako pri prudšom zošliapnutí pedála akcelerácie, kedy je rozbeh vozidla na čisto elektrický pohon v zapätí podporený aj spaľovacím motorom.
Pri tejto príležitosti musím tiež poznamenať, že pri jemných akceleráciách s vozidlom na čisto elektrický pohon, je stále funkčné aj automatické radenie prevodových stupňov, takže v závislosti od stavu nabitia trakčného akumulátora som si mohol krátkodobo vychutnať aj automatické radenie prevodových stupňov v čisto elektrickom režime jazdy.“
4. Všade kde sa dá využívať EV režim ( najmä v podzemných garážach, parkoviskách, pri posúvaní sa v kolóne... )
5. Počas tiahlych úsekov prímestských ciest s max rýchlosťou do 60km/ hod použiť techniku “plachtenia“ s vozidlom na čisto elektrický pohon.
Martin : „Ide o techniku, pri ktorej som po dosiahnutí povolenej maximálnej rýchlosti, na moment jemne uvoľnil pedál akcelerácie, čo v zapätí pri dostatočnom stave nabitia trakčného akumulátora spôsobilo vypnutie spaľovacieho motora a následne som na udržiavanie konštantnej rýchlosti využíval len čisto elektrický pohon, až do momentu dovolenej úrovne vybitia trakčného akumulátora. „
6. Intenzívne využívať režim dobíjania trakčného akumulátora rekuperáciou pri brzdení vozidla tam kde to cestná premávka dovoľuje
Martin : „Tam, kde mi to cestná premávka dovoľovala, som si na takúto a iné techniky jazdy trakčný akumulátor “pripravoval“ aj intenzívnym využívaním režimu dobíjania trakčného akumulátora rekuperáciou pri brzdení vozidla.
7. Predvídať zmeny v cestnej premávke, lebo veľkosť sily brzdného účinku je totiž v režime rekuperácie závislý od aktuálne zaradeného prevodového stupňa v prevodovke. Pred miestami, kde viete, že budete stáť, ako sú svetelné križovatky, odbočovacie pruhy ... myslite na pravidlo zaradeného nižšieho stupňa kvôli rekuperácii.
Martin : „Vo všeobecnosti platí, že čím nižší prevodový stupeň máme pri jazde zaradený, tým väčší je brzdný účinok v režime rekuperácie a naopak. Na túto dôležitú vlastnosť vozidla je potrebné pamätať najmä pri brzdení pred svetelnou križovatkou, alebo v odbočovacom pruhu na diaľnici. „
8. Dbať na bezpečnosť . Je potrebné si uvedomiť, že brzdový účinok v režime rekuperácie sa nedostaví okamžite po uvoľnení pedála akcelerácie, je tam výrobcom naprogramovaná krátka fáza bez brzdného účinku rekuperácie.
9. Brzdiť s rozumom
Martin : „Z pohľadu úspornej jazdy je totiž dôležité, aby bola kinetická energia vozidla pri brzdení čo najintenzívnejšie transformovaná na energiu elektrickú, a nie zbytočne na energiu tepelnú v podobe stratového tepla v brzdovom systéme vozidla.
10. Sledovať otáčky motora a teplotu chladiacej kvapaliny motora
Martin :“ Čo sa týka nastavenia konfigurácie ukazovateľov na panoramatickom PEUGEOT i-Cockpite®, som počas jazdy zvyčajne okrem rýchlosti vozidla sledoval aj otáčky motora, teplotu chladiacej kvapaliny motora a zobrazenie prenosu hnacej sily a energie v poháňacej sústave vozidla.
„Peugeot 3008 mild-hybrid ma presvedčil, že spája ekonomickú prevádzku s inovatívnym technickým riešením, ktoré má potenciál osloviť aj priaznivcov ekologicky šetrnej jazdy.
Tajomstvo nízkej spotreby hybridného pohonu spočíva v optimalizácii kombinácie spaľovacieho motora a elektrického pohonu. Prechod z klasického spaľovacieho vozidla na hybrid si však vyžaduje určitý čas na osvojenie si nového štýlu jazdy. S dôrazom na efektívnu jazdu a využitie moderných technológií môže hybridný pohon priniesť skvelé výsledky aj v reálnej premávke. “