ZOBRAZIŤ OBSAH

Umenie montáže batérií

7. október 2022

8 minút čítania

Chcete dostávať všetky naše články? Zaregistrujte sa
Všetko, čo ste vždy chceli vedieť o montáži batériových modulov... ale báli ste sa opýtať. 
Elektromobil: trochu histórie!

Kedy si myslíte, že bolo vyrobené prvé elektrické vozidlo? V roku 1834! Pred vynálezom spaľovacieho motora v roku 1861! V roku 1899 prekonal elektromobil s názvom "Jamais Contente" rýchlostný rekord, keď prekročil 100 km/h, a v roku 1900 jazdila v uliciach New Yorku flotila elektrických taxíkov. V tom čase tvorili elektromobily 38 % amerického automobilového trhu. 

Neuveriteľné, však? 

 

Keď sa v roku 1908 objavil Ford T, situácia sa zmenila. Napriek Edisonovmu vynálezu železno-niklovej batérie v roku 1910 elektromobil ustúpil inováciám a v 20. rokoch 20. storočia ho napokon nahradil lacný spaľovací motor. 

Až začiatkom roka 2010 začali výrobcovia automobilov zaraďovať elektrické vozidlá do svojej ponuky. 

Teraz sa všetky oči upierajú na rok 2035, keď sa má ukončiť predaj vozidiel so spaľovacím motorom vo všetkých členských štátoch EÚ. 

Montážni virtuózi

Do roku 2022 bude viac ako 70 % celosvetovo predávaného sortimentu PEUGEOT elektrifikovaných. V továrňach, kde sa vyrábajú vozidlá, je v súčasnosti potrebných čoraz viac odborníkov na montáž batérií. Pracujú na špecifických montážnych linkách batérií, ktoré sú súčasťou montážnych liniek elektrických vozidiel. Títo vysoko špecializovaní technici stelesňujú excelentnosť značky Peugeot a pred nástupom do závodov v Španielsku, na Slovensku alebo vo Francúzsku absolvujú rozsiahle školenie. 
Dve hodiny životnosti batérie

 

Peugeot odhaduje, že do roku 2025 budú jeho tímy montovať až 17 000 batérií mesačne pre všetky vozidlá. Odborníci na montáž batérií preto majú čo robiť! 

 

Proces montáže batériových modulov si vyžaduje 1 h 15 až 2 h práce v závislosti od modelu:

 

  • 60 minút pre 50 kWh batérie;
  • 90 minút pre 75 kWh batérie; 
  • 15 minút testovania každej batérie pred inštaláciou do vozidla: funkčné testy, testy výkonu a vodotesnosti. 
Batérie novej generácie 

Budúcnosť elektrickej mobility sa v Peugeote začína už dnes, s batériou novej generácie! Ide o vysokonapäťovú batériu s kapacitou 54 kWh (51 kWh užitočnej), s novým chemickým zložením (80 % niklu - 10 % mangánu - 10 % kobaltu), ktorá pracuje pri napätí 400 V, čo umožňuje dojazd viac ako 400 km! Tento malý technologický zázrak sa bude montovať do sedanu e-308 a verzie kombi e-308 SW. Od roku 2023 bude tento významný technologický vývoj využívať aj Peugeot e-208.
Tri otázky pre odborníka na elektrické vozidlá

Rémi SEIMPERE je projektový manažér pre elektrické vozidlá skupiny Stellantis. Jeho úlohou je koordinovať všetky technické, priemyselné a logistické tímy počas celého procesu výroby elektrických vozidiel. Položili sme mu niekoľko otázok, aby sme sa dozvedeli viac o elektrifikácii vozidiel. 

Môžete vysvetliť, čo je to platforma v elektrickom vozidle?

Dalo by sa povedať, že platforma je všetko, čo vodič nevidí, keď nastupuje do svojho elektrického vozidla. Je to samozrejme konštrukčná časť (nazývaná podvozok alebo šasi), ku ktorej je pripevnená batéria (ktorá váži približne 350 kg), ale aj ďalšie prvky, ako napríklad motor, hnacie ústrojenstvo, prevodovka (ekvivalent prevodovky vo vozidle so spaľovacím motorom), nápravy, chladiaci systém, elektrické napájacie káble atď. 

Prvá elektrická platforma Stellantis bola uvedená na trh v roku 2020. Jeho zvláštnosťou je, že sa skladá z mechanických a prevodových prvkov spoločných pre všetky elektrické vozidlá skupiny. Cieľom tohto spojenia je umožniť úspory z rozsahu a vo veľmi krátkom čase uviesť na trh elektrické modely pre každú zo značiek skupiny Stellantis.

Čo považujete za hlavnú výzvu pri montáži elektrického vozidla?


Skutočnou výzvou, ktorú sme už prijali, je výroba elektrických vozidiel na rovnakých výrobných linkách ako spaľovacích vozidiel. V súčasnosti má väčšina modelov vozidiel skupiny Stellantis spaľovaciu a elektrickú verziu. Elektrické komponenty sa montujú súčasne so spaľovacími komponentmi. Ide o to, že výrobná linka postupuje rovnakou rýchlosťou ako pri spaľovacom vozidle, tak aj pri elektrickom vozidle. Tie isté tímy teda montujú buď elektrické, alebo spaľovacie vozidlo v závislosti od programovania linky. To nám umožňuje byť flexibilní a uspokojiť rastúci dopyt po elektrických vozidlách. 

Aké hlavné zmeny sa očakávajú v najbližších rokoch v oblasti batérií pre elektrické vozidlá? 


Batérie sa v minulosti vyrábali v ázijských krajinách, ako je Čína, Južná Kórea a Japonsko. Veľkou zmenou je vlastná výroba v Európe a vo Francúzsku.

Ďalšou hlavnou zmenou je výkon batérií. Neustále pracujeme na zvyšovaní autonómie: je to kľúčový bod inovácií a zmien, ktoré prídu v budúcnosti elektrickej mobility. 

 

V budúcnosti sa ekosystém batérií zmení, pretože sa zníži závislosť od Ázie, aspoň z geografického hľadiska. S blížiacim sa nástupom plne elektrickej energie sa výskum posúva dopredu smerom k novým batériám zdokonaľovaním lítium-iónovej technológie alebo navrhovaním iných náhrad, ktoré by si nevyžadovali ťažké kovy. Výskumníci uvažujú najmä o lítiovo-vzduchových, lítiovo-sírových a grafénových batériách.

Objavte všetky naše články