SITUÁCIA (COVID-19) ROBÍME VŠETKO, ČO JE V NAŠICH SILÁCH, ABY SME CHRÁNILI VAŠE ZDRAVIE, VAŠU BEZPEČNOSŤ A VAŠU MOBILITU. PREČÍTAJTE SI VIAC

Spoznajte históriu značky Peugeot

1810

Začiatok 200 rokov inovácií Peugeot

/image/13/0/c5-moulin-a-cafe.img.96130.jpg

Pri zrode priemyslového zamerenia rodiny Peugeot stál Jean-Pierre Peugeot, narodený v roku 1734. Vlastnil tkáčovňu a svojim dedičom zanechal farbiareň, továreň na výrobu olejov a mlyn.

Jeho synovia Jean-Pierre II a Jean-Frédéric založili v roku 1810 spoločnosť Peugeot Frères. Rodinný mlyn, ktorý bol v majetku Jean-Frédérica, bol prestavaný na zlievareň ocele. Rodina Peugeot sa okrem slavnych mlynčekov na kávu, ktoré vyrábala od roku 1840, venovala ďalším moderným priemyslovým činnostiam: vyrábala pásove píly, pružiny, dáždnikové konštrukcie.

O 200 rokov neskôr zostáva značka Peugeot synonymom inovácií a rôznorodosti. Dôkazom inovácií v oblasti elektromobilov a hybridných motorov je Peugeot iOn uvedený na trh v roku 2010 a 3008 HYbrid4z roku 2012. Rôznorodosť sa prejavuje v činnostiach, vďaka ktorým značka Peugeot existuje i mimo odvetvia automobilového priemyslu: nositeľmi inovácií a francúzskeho luxusu po celom svete sú rovnako spoločnosti Peugeot Scooters (skútre), Peugeot Cycles (bicykle) a Poivriers Peugeot (mlynčeky na korenie)

1889

Armand Peugeot, francúzska vízia motorizmu

/image/13/1/serpollet-1889.img.96131.jpg

Značka Peugeot v roku 1889 predstavila na podnet vizionára Armauda Peugeota prvý automobil nesúci jej meno: parnú trojkolku Serpollet-Peugeot, vyrobenú společne s Léonem Serpolletem. V roku 1890 vymenil Armand Peugeot paru za benzín a vyrobil prvú benzínovu štvorkolku značky Peugeot: Type 2 s motorom Daimler.

Od pary k benzínu, od riadidiel k volantu, od kovového kolesa k pneumatike. Vďaka priemyslovému partnerstvu so spoločnosťami Serpollet, Daimler či Michelin si Armand Peugeot nenechal újsť žiadnu z technologických noviniek svojej doby.

Toto priemyslové partnerstvo pretrvalo storočia a Peugeot sa vďaka nemu stal jednym z najdôležitejších subjektov svetového automobilového odvetvia posledného desaťročia. Vďaka partnerstvu s Fordom a BMW vyrába výkonné motory s nízkymi emisiami CO2: dieselový motor HDi FAP a benzínové motory THP a VTi, šetrnejšie k životnému prostrediu. Súčasne partnerstvo s čínskými výrobcami Dongfeng a Chagan umožňuje značke Peugeot pokračovať v získavaní nových automobilových trhov po celom svete. Peugeot tak zostáva verný duchu dobýjania a hľadania partnerstiev, ktoré presadzoval Armaud Peugeot.

1929

Peugeot 201, prechod do éry priemyslovej výroby automobilov

/image/13/2/201-1929.img.96132.jpg

V roku 1929 značka Peugeot uviedla na trh model 201 6 CV, ktorý ako prvý používal označenie s nulou uprostred, používané ako názvoslovie modelov Peugeot dodnes. Model 201, sériovo vyrábaný v továrni v Sochaux-Montbéliard, znamená pre Peugeot prechod z éry remeselnej výroby do éry výroby priemyslovej. Model 201 bol úspešný a poslúžil ako štartovací bod pre založenie prvného radu nových vozidiel Peugeot. V roku 1932 naň naviazal model 301, v roku 1934 modely 401 a 601. Do vypuknutia druhej svetovej vojny nahradil v roku 1935 model 402 nástupca modelu 401, v roku 1936 sa z 301 stala 302 a v roku 1938 sa namiesto 201 začal vyrábať model 202.

Označenie s nulou uprostred, najrôznejšie generácie jednotlivých modelov v ponuke a rýchle obnovovanie modelov, ktoré tak lepšie odpovedajú na očakávania zákazníkov: to sú súčasne základy značky Peugeot, zdedené z 30. rokov.

V roku 2011 tvoria ponuku nových vozidiel Peugeot „potomkovia“ modelu 201: Peugeot 206+ a Peugeot 207, ktorých v roku 2012 nahradí Peugeot208. Peugeot 208 doplní generáciu č. 8, ktorú tvoria modely 308, 308 SW,308 CC, 508, 508 SW.

V prípade modelu 1007 pridal Peugeot zdvojenú nulu uprostred, ktorou sa označujú nové modely vybočujúce z bežnej ponuky ako je SUV Peugeot 4007, crossover Peugeot 3008 a MPV Peugeot 5008. V roku 2012 chystá Peugeot ďalšie novinky, či už s jednou, alebo dvoma nulami. Ide o dva hybridy: 508 RXH3008 HYbrid4.

1953

Uvedenie prvého skútra Peugeot S55

/image/13/3/c38-scooter.img.96133.jpg

Od vzniku velocipedu Grand Bi s dvoma kolesami s rôznym priemerom v roku 1882 značka Peugeot vyrobila celý rad jednostopých vozidiel: tandemy, trojkolky, závodné bicykle, motorky, mopedy a skútre.

Značke Peugeot Scooters, ktorá už 113 rokov zaručuje mestskú mobilitu, patrí titul najstaršieho výrobcu motorizovaných dvojstopových vozidiel na svete.
Celé dobrodružstvo začalo v továrni v Beaulieu v regióne Franche-Comté, kde od roku 1898 vzniklo mnoho úspešných motoriek. Prvý skúter S55 bol vyrobený v roku 1953. Peugeot, ktorý pôsobí i na trhu s mopedmi, vytvoril v roku 1974 rekord s predajom 550 000 mopedov, medzi nimi sa vynímal Peugeot 103, ktorý v roku 2011 oslávil 40 rokov. Peugeot, ktorý výrazne ovplyvnil svet dvojstopových vozidiel s motorom, svoju ponuku bez prestánia obohacuje. V roku 1982 napríklad prišiel s motorom SC/SX s obsahom 80 cm3, prvým skútrom s plastovou karosériou, v roce 1995 s průkopníkem elektroskútrů, modelem Scoot’Elec, v roce 2002 s prvním skútrem s brzdami ABS Elystar a v roce 2006 se skútry GT inspirovanými automobily, s obsahem od 125 do 500 cm3 Peugeot SatelisGéopolis.

V roku 2010 sa zo spoločnosti Peugeot Motocycles stala firma Peugeot Scooters, ktorá svoje výrobky predáva i v Číne. V roku 2011 spôsobila spoločnosť Peugeot Scooters ďalší prevrat v mestskej mobilite. Uviedla na trh 100% elektrický moped novej generácie e-Vivacitya na 69. medzinárodnej výstave motoriek v Miláne predstavila vo svetovej premiére budúci skúter s 3 koly Peugeot Metropolis Project 400i. Tyto dvě novinky doplnily bohatou řadu tvořenou 20 modely o obsahu
50 – 500 cm3.
Dnes je ponuka skútrov Peugeot neoddeliteľnou súčasťou služby ponúkajúcej cez týždeň i víkend prenájom motorových prostriedkovMu by Peugeot.

1962

Od kabrioletu 404 k RCZ: elegancia štýlu Peugeot

/image/13/4/c40-404-cabriolet.img.96134.jpg

Peugeot ako prvý ponúkal v rámci sériovej ponuky verzie kupé–kabriolet. V roku 1934 sa predávali modely Peugeot 401 a 601 Eclipse s kovovou vysúvateľnou strechou, ktorá bola dielom predstavivosti dizajnéra Georgese Paulina. Tradícia kupé a kabrioletov Peugeot pokračovala i po vojne: na parížskom autosalóne v roku 1951 bol predstavený kabriolet 203 a v roku 1962 začal predaj kupé a kabrioletov 404. Model 404 Kabriolet, ktorý vznikol v dizajnérskom štúdiu Pininfarina, je jedným z najkrájších francúzskych automobilov 60. rokov. Zberatelia ho dodnes oceňujú veľmi vysoko. V roku 2011 značka Peugeot pokračuje v úspechu svojich kupé.

V ponuke má modely 207 CC, 308 CC, Coupé 407 a pochopiteľne Peugeot RCZ, ktorý je na trhu od jari 2010. Športového kupé RCZ sa od zahájenia predaje v Evrópe predalo více než 30 000 kusov. Predáva sa v 80 krajinách po celom svete.

1977

Peugeot víťazí v desiatej Tour de France

/image/12/9/fahrrad-ndp.96129.png

V roku 1977 Peugeot získal vďaka Bernardovi Thévenetovi desiate a posledné víťazstvo v cyklistických pretekoch Tour de France. Tento dodnes nevídaný rekord víťazstva vstúpila značka Peugeot medzi legendy cyklistického športu. K tejto povesti prispel Peugeot už v roku 1886 sériovu výrobu velocipédu Grand Bi a sériovu výrobu cestných bicyklov s reťazovým prevodom, ktorá sa začala na popud Armanda Peugeota. V roku 1904 Peugeot vyhral vďaka Louisovi Trousselierovi v prvej Tour de France a vstúpil do histórie jedného z najväčších športových pretekov na svete.

V roku 2011 spoločnosť Cycles Peugeot zmodernizovala legendárne modely radu LEGEND, ktoré víťazili v Tour de France, a celý rad vzkriesila. Značka Cycles Peugeot sa obracia do minulosti len preto, aby sa mohla lepšie pozrieť do budúcnosti. Peugeot Cycles inovuje a láka na nové moderné mestské bicykle, najmä nový rad ALLURE a RS. Bicykel je dnes výrazom nového štýlu Peugeot. Modelmi DESIGN LAB a limitovanou sérioua novátorského bicykla DL121 Peugeot dokazuje, že je možné odvolávať sa na históriu cyklistiky a súčasne stelesňovať jeho budúcnosť.

1983

Peugeot 205, "sacré numero"

/image/13/5/205-gentry-e01.img.96135.jpg

Peugeot v roku 1983 uviedol na trh model 205 a v roku 1984 legendárny 205 GTI. S modelom 205 Turbo 16 získal Peugeot v rokoch 1985 a 1986 titul majstra sveta v rally. Peugeot 205 sa vyrobilo viac než 5 miliónov kusov. Jeho nástupca Peugeot 206, uvedený na trh v roku 1998, tento rekord ešte prekonal, vyrobilo sa ho viac než 6,5 milionov kusov.

Obchodné úspechy modelov 205 a 206 značke Peugeot umožnili rozvinúť stratégiu medzinárodného rozvoja priemyslových aktivít. V roku 1998 podpísa Peugeot dohodu s Rio de Janeiro na výstavbu továrne v Porto Real. Prvé vozidlá 206 tu zišli z výrobnej linky v decembri 2010. Peugeot 207, uvedený na trh v roku 2006, sa v 2007 stal najpredávanejším vozidlom v Európe.

„Success story“ značky Peugeot v sérii 2 pokračuje v roku 2012 s novým modelom Peugeot 208. 208, naväzujúc na svojich oslňujúcich predchodcov (205, 206, 207) znamená ozajstné obnovenie mestských vozidiel Peugeot. Nový 208 symbolizuje regeneráciu čiže obrodenie značky Peugeot: nová predná časť vrátane masky chladiča, optimalizácia miesta vodiča s modernou dotykovou obrazovkou, nízke emisie CO2 (87 g/km pri dieselovom motore a 99 g/km pri benzínovom). Model 208 má všetky trumfy na to, aby sa stal rovnako ako jeho vyhlásený predchodca „posvätným číslom“ (Sacré Numéro).

1999

Peugeot sa zaväzuje k ochrane životného prostredia

/image/13/6/peugeot-308-2015-060-en.img.96136.jpg

Peugeot 607 sa od roku 1999 predáva s dieselovým motorom HDi vybaveným filtrom pevných častíc. Ide o svetovú premiéru. Filter pevných častíc je samočistiaci mechanizmus, ktorý znižuje emisie častíc sadze u dieselových motorov o 99,9 %. Filter pevných častíc sa postupne montuje do veľkej časti motorov HDi vozidiel Peugeot. Dopĺňa výhody technológie HDi pre lepšiu ochranu životného prostredia.

V rovnakom roku spustila značka Peugeot v Brazílii operáciu „Uhlíkový rezervoár“, na ktorej sa podieľal spolu s francúzskym Národným lesníckym úradom ONF a jednou francúzsko-brazilskou mimovládnou organizáciou. Cieľom tejto operácie je bojovať proti skleníkovému efektu. Po viac než 10 rokoch existencie dosiahol projekt veľký úspech, vysadilo sa 2 milióny stromov a v biomase sa uložilo 110 000 ton CO2.

Značka Peugeot pokračuje v inováciách s cieľom obmedzenia emisií CO2. V roku 2011 Peugeot zaviedol mikrohybridnú technológiu e-HDi** vybavenú systémom Stop&Start* poslednej generácie. Po Peugeot 508sú touto novou technológiou vybavené i modely Partner Tepee, 30085008.

V roku 2012 bude vybavené mikrohybridnou technológiou e-HDi 30 % modelov HDi Peugeot. Peugeot si stanovil ambiciózny cieľ: dosiahnuť do roku 2013 jeden miliónu vozidiel e-HDi v prevádzke.

2009

Historický úspech Peugeot v pretekoch 24 hodin Le Mans

/image/13/7/908-2007-003.img.96137.jpg

Peugeot Sport získal v roku 2009 v závode 24 hodin Le Mans s vozidlom 908 HDi FAP prvé dve miesta. Tento trumf je odmenou za to, s akým záujmom sa Peugeot venuje motošportu, či už ide o rally, rally-raid, závody na okruhu či vytrvalostné závody.

V rokoch 1985 a 1986 sa Peugeot stal s vozidlom 205 Turbo 16 majstrom sveta v rally. V rokoch 1987 a 1988 zvíťazil s vozidlom 205 T16 v rally Paríž-Dakar, rovnaký úspech zopakoval v rokoch 1989 a 1990 s vozidlom 405 T16.

V novembri 2011 Peugeot zvíťazil s vozidlom 908 HDi FAP vo vytrvalostnom preteku ILMC a v rally Zhuhai získal skvelé dve prve miesta. Peugeot ďalej píše tie najkrajšie stránky automobilového športu a svojim zákazníkom umožňuje využívať výhody inovácií svojich závodných vozidiel i v bežných modeloch svojej ponuky.

Peugeot sa púšťa i do futbalu, golfu, tenisu a ragby. V roku 1928 založil klub FC Sochaux-Montbéliard a je jeho jediným akcionárom. V rokoch 1935 a 1938 tak Peugeot zvíťazil v majstrovstvách Francúzska vo futbale, v roku 1937 a najnovšie v roku 2007 triumfuje v Pohári Francúzska. Peugeot sa venuje i golfu, kde je už 14 rokov partnerom turnaja Peugeot Open de France, do roku 2003 bol oficiálnym partnerom turnaja Trophée Lancôme. V roku 2010 zriadil pohár Peugeot RCZ Cup. V roku 1989 sa Peugeot stal partnerom a oficiálnym dopravcom turnaja French Open. V roku 1989 uviedol na trh špeciálnu sériu Roland-Garros, počnúc vozidlami 205 sedan po súčasné modely 207 CC308 CC. V novembri 2011 pripravil Peugeot, ktorý je už 15 rokov partnerom ragby tímu Stade toulousain, limitovanú sériu 207 Stade toulousain.

2016

Uvedenie modelu 3008

3008

Nový Peugeot 3008, ocenený za svoj štýl, interiérový dizajn a vlastnosti, bol porotou zloženou z 58 európskych novinárov zvolený za Auto roka 2017.

Je to prvé ocenenie SUV od jeho vytvorenia v roku 1964 a piaty Peugeot, ktorý vyhral titul Auto roka po modeloch 308 v roku 2014, 307 v roku 2002, 405 v roku 1988 a 504 v roku 1969.

2019

Partner

PEUGEOT PARTNER bol zvolený za Medzinárodný van roka 2019. PEUGEOT Partner je piatou dodávkou, ktorá získala tento titul od uvedenia trofeje v roku 1992.

Pozornosť prilákali dve hlavné novinky: indikátor preťaženia pre bezpečné nabíjanie a 360° kamera, ktoré poskytuje videnie z mŕtveho uhla kamery.

PEUGEOT PARTNER vyniká exkluzívnym a prvý krát v tomto segmente pridaným priestorom pre vodiča - PEUGEOT i-Cockpit®, ktorý ponúka nový zážitok z jazdy.

Cena International Van of the Year Award bola prvý krát vyhlásená v roku 1992. Porota združuje 25 novinárov a vydavateľov z nezávislých časopisov špecializujúcich sa na ľahké úžitkové vozidlá.

2020

208

Nový PEUGEOT 208 bol porotou zloženou zo 60 automobilových novinárov z 23 európskych krajín zvolený za Auto roka 2020. Ocenený bol výber motorov: 100% elektrické, benzínové alebo naftové pohonné jednotky poskytujú zákazníkom „silu voľby“. Porota ocenila aj odvážny dizajn a technológiu nového PEUGEOT 208, ktorý je už šiestym PEUGEOTOM označeným ako „Auto roka“.

PEUGEOT vstupuje do „top 3“ značiek s najviac oceneniami v histórii Auto roka so šiestimi trofejami. Táto prestížna trofej sa pripája k dvanástim ďalším medzinárodným oceneniam, ktoré už nový PEUGEOT 208 získal.